Jagers en boeren, steden en staten, Grieken & Romeinen

We zijn van start met het thema, we worden nu echt archeologen. We gaan de geschiedenis tot leven wekken! 

We begonnen met het onderzoeken van Romeinse munten om de kinderen te prikkelen. Wat bijzonder dat ze zo ontzettend oud zijn! Ook brachten we een bezoek aan de ter Kleef ruine bij de Kweektuin. Wat was dat een heerlijke ontdekles. Veel kinderen komen al jaren in de Haarlemmer Kweektuin. Maar met een historische bril zie je opeens nieuwe dingen, ontdek je waar er kamers geweest moeten zijn, en wat deden die dolfijnenbotten in de slotgracht?

En zo kwamen we aan bij een belangrijk moment binnen dit thema: welk tijdvak interesseert je het meest om verder te onderzoeken? Sommigen kozen voor jagers en boeren, anderen voor steden en staten, anderen weer voor Grieken en Romeinen en weer anderen voor monniken en ridders. Binnen hun eigen gekozen onderwerp gaan de kinderen samen met ons uitdagende opdrachten verzinnen. En omdat ze zelf hebben bepaald, merken we dat ze er meteen al diep in willen duiken! Wat is ontwikkelgericht onderwijs toch waardevol.

Vrijdag gaan we met de klas met de trein op het volgende thema uitje: het Huis van Hilde in Castricum. We hebben er zin in.

Ander nieuws

[groep 6] Gestart in de schooltuinen

Vandaag was het zover: ondanks dreigende wolken gingen we met groep 6 tijdens de kostbare droge momenten richting de schooltuinen om die tot leven te gaan brengen. Ter voorbereiding hadden de kinderen hun namenbordjes voor in hun eigen stukje grond gemaakt.

[groep 1/2] Afsluiting thema Boerderij!

Ouders konden overal kijken, ruiken, en proeven.

Tweede prijs in het jaarlijkste schoolkorfbal toernooi Haarlem!

Geweldig nieuws! Groep 4 heeft de tweede prijs gewonnen in het jaarlijkse korfbaltoernooi onder scholen in Haarlem!

[groep 1/2] Voorstelling in de klas

Vandaag hadden we een voorstelling van Vincent in de klas. Hij vertelde een spannend verhaal en maakte er muziek bij. Gelukkig liep het verhaal goed af.