Tweede prijs in het jaarlijkste schoolkorfbal toernooi Haarlem!
Geweldig nieuws! Groep 4 heeft de tweede prijs gewonnen in het jaarlijkse korfbaltoernooi onder scholen in Haarlem!
Scroll naar beneden voor inkijkje van onze avonturen en belevenissen. Dit is een selectie van alle blogs die ouders op besloten ouderportal Social Schools kunnen lezen.
Geweldig nieuws! Groep 4 heeft de tweede prijs gewonnen in het jaarlijkse korfbaltoernooi onder scholen in Haarlem!
Vandaag hadden we een voorstelling van Vincent in de klas. Hij vertelde een spannend verhaal en maakte er muziek bij. Gelukkig liep het verhaal goed af.
Wat wat het bijzonder om met groep 6 de principes van Rots en Water met elkaar te ontdekken...
Om in te kunnen schatten of een kat geschikt is als toekomstig schooldier hadden we gisteren de kat van Merel op bezoek...
De moeder van Jet is huisarts en kwam speciaal naar groep 4 om te praten over allergieën. Ze legde uit dat allergieën ontstaan door een overreactie van ons immuunsysteem op huidschilfers van dieren, niet op hun haar.
Vandaag vierden we een fijne en warme Paasviering. We begonnen de dag met een lekker breekbrood. Maar de echte opwinding begon daarna, toen de Eitje Tik klas- en vervolgens schoolkampioenschappen van start gingen.
Hoeveel kalfjes passen er in de buik van een koe? Hoe voelt de vacht van een schaap aan? Wat eten de dieren op de boerderij? We gingen op thema uitje naar de boerderij Zorgvliet om het uit te zoeken!
Vorige week maandag zijn wij op bezoek geweest bij het Corrie ten Boomhuis. Ik wilde hier graag een blog over schrijven, maar een van de kinderen had bij haar taal opdracht het al zo mooi beschreven, dat ik haar verhaal hier neerzet...
We gingen op pad met de trein naar het Huis van Hilde: een archeologiecentrum/museum. Wat een leerzaam uitje voor ons thema archeologie!
Thema Dieren van de Boerderij: "De kippen op stok en de eieren vinden we iedere dag. Er moet een broedmachine komen vinden de kinderen..."
Werkschuit Wild Night Out! Op zaterdag 13 april treffen wij elkaar niet op het schoolplein, maar bij Bobbi Bar-Dancing voor de tweede editie van het Ouderfeest!
Ook dit jaar neemt de Werkschuit deel aan de Week van de Lentekriebels
Na het grote succes van vorig jaar, organiseert de Werkschuit opnieuw zelf haar Avond4daagse!
Vandaag zijn we op bezoek bij het Haarlem College om aan de slag te gaan met techniek.
We zijn van start met het thema: we worden archeologen!
Veel kinderen weten al goed hoe het werkt na een vakantie: 'juf, wat is het nieuwe thema?' Al op de eerste dag werd er druk gespeculeerd. Maandag lag er wat stro in de klas. De dag erna een ei en de dag daarna is er een kuiken uit het ei gekomen. Donderdag is het kuiken weggelopen uit het nest. Waarom?
Zaaien, wieden, schoffelen en hopelijk: oogsten! Groep 6 gaat aan de slag met hun schooltuintjes
Wauw, wat een groot aantal bezoekers hadden we vrijdag bij onze Expo! Alle kinderen waren trots om al hun kennis van het afgelopen thema te kunnen tonen.
Het thema is afgerond! Een resume van alles wat we hebben geleerd, lieten we zien in ons museum. En was deze ochtendopen voor bezoek. De jassen werden in de garderobe aangenomen. De gidsen hun naam opgesteld. De plattegrond werd gelezen en de rondleiding kon beginnen...
Wat hebben we genoten van het bezoek aan het archeologisch museum! In verschillende opdrachten hebben de kinderen ervaren hoe het is om als archeoloog aan het werk te gaan. Ze hebben zelf grondmonsters geanalyseerd, oude artefacten bestudeerd en zelfs een mini-opgraving uitgevoerd onder begeleiding van deskundige museumgidsen.
Onlangs staken onze kinderen van groep 5 de handen de flink uit de mouwen! Ze maakten zélf speelgoed, verkochten dit en doneerden het geld aan de Speelgoedbank in Haarlem.
Ter voorbereiding op het nieuwe thema, vroegen we de kinderen iets mee te nemen wat ze in de kerstvakantie op of in de grond vonden. En zo hebben we al een bonte verzameling van stenen, boomschors, takjes, munten, veertjes en een vleugel van een vlinder.
Op het prachtig verlichte schoolplein, op deze kortste dag van het jaar, genoten ouders en kinderen van een indrukwekkend optreden van de leerkrachten en medewerkers van De Werkschuit. Wat was er een verbinding met elkaar te voelen! Na het optreden werd het totaalbedrag bekend gemaakt wat er voor Stichting Speelgoedbank Haarlem is opgehaald...
✨Er werd vanavond gegeten, gelachen, gezongen, gedanst en GENOTEN 🫶 Vanavond hadden alle klassen hun Kerstdiner 🎄De kinderen hadden dit zelf voorbereid 🧑🍳 Op hetzelfde moment hadden de ouders/verzorgers een borrel in de gymzaal 🥂 Fijne feestdagen, geniet (alvast) van de vakantie en een mooi 2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣
Binnen ons huidige thema 'spellen' hebben onze leerlingen de afgelopen tijd zelf in groepjes een spel bedacht. Het zelf bedenken van een spel gaat verder dan het begrijpen van de regels. Het vraagt om creativiteit, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Ze hebben niet alleen geleerd hoe spellen werken, maar ook waarom ze werken. Ze moesten nadenken over doelen, regels en hoe anderen betrokken konden worden.
Een verlaat, maar zo prachtige extra afsluiter van het vorige thema 'supermarkt'! Groep 4 werd uitgenodigd voor een rondleiding in de Albert Heijn op het Soendaplein om te zien of hun tips voor de herbouw na de brand zijn opgevolgd...
Het was alweer weken gissen: hóe gaat de Sint dit jaar arriveren bij de Werkschuit? Want de Goedheiligman heeft een Werkschuit-traditie hoog te houden, namelijk: een flitsende entree maken! En hoe! Alle ruim 200 kinderen van de Werkschuit zorgden voor een warm welkom voor de Sint en zijn Pieten, wat een feest!
Wat hebben we weer een fijn thema! We ontdekken dat spellen prachtige manieren zijn om het leven te oefenen. In sommige spellen kun je een leider zijn, of je fanatisme kwijt, of juist laten gaan, in andere spellen mag je ongegeneerd flauwe grappen maken, in andere spellen leer je ultiem samenwerken.
Wat hadden we een fantastische ochtend bij de modelbotenvereniging in Heemskerk. Perfect om meer over het huidige thema te weten te komen. De kinderen (en wij als begeleiders) keken onze ogen uit bij het zien van zulk precisie werk.
Om te leren hoe je een zee schildert, zijn we vanmiddag gestart met kunstbeschouwing. Aan de hand van verschillende schilderijen stonden we stil bij vragen als 'welk weer is het op dit schilderij?'
In de klas werd juf Susan geknipt door een echte kapster en de kinderen mochten vragen stellen. Er werd een hoop geleerd. Wist je dat de kapper altijd het haar in vakjes verdeelt voordat hij of zij gaat knippen?
Vanochtend was Pieter, de vader van Merel, als gast in de klas. Hij bereidt werk voor dat door een enorm kraanschip wordt uitgevoerd. Daar waren de kinderen heel benieuwd naar!
We zijn deze week begonnen met startactiviteiten voor een nieuw thema, en dat heeft alles te maken met spellen. We hebben namelijk een vraag gekregen van het boardroom cafe, dat is een cafe waar je spellen kunt spelen: kunnen jullie meedenken want we hebben te weinig voor kinderen!
Regelmatig krijgen we in de maandagochtendkring foto's te zien van activiteiten die kinderen in het weekend hebben ondernomen. Deze maandag bracht ik, juf Nanette, zelf foto's in. Ik was bij de Kop van de Haven geweest in IJmuiden...
Vandaag was het zover. Wat we leerden dit thema in de klas hebben we in de praktijk gebracht met het bezoek aan de supermarkt. De begeleidende ouders lazen aan hun groepje eerst het recept voor dat ze gingen maken. De kinderen hebben goed geluisterd en een boodschappenbriefje geschreven.
Vandaag kregen wij een ontzettend mooie bos bloemen vanuit de Ouderraad voor 'De dag van leraar'. We willen jullie allemaal bedanken voor deze blijk van waardering!
Vandaag kwamen onze favoriete boeken tot leven en de school was gevuld met een kleurrijke verzameling personages. Van Mathilda's tot Foeksia's, Harry Potters tot schattige dieren. De gangen waren gevuld met een levendige mix van Bob Popcorn, Elsa, piraten, Pipi Langkous, Pluk, Aagje, mevrouw Helderder, en nog veel meer personages die rechtstreeks uit onze geliefde boeken waren gestapt.
Ook dit jaar zijn we weer verheugd een informatieve (en prachtig opgemaakte) schoolgids te presenteren! Deze gids is bedoeld om ouders te informeren over ons onderwijs, onze schoolorganisatie en geven we informatie over allerlei praktische zaken.
Op maandagochtend 25 september was het weer om door een ringetje te halen, en dat kwam goed uit, want het was tijd voor de langverwachte sportdag voor groep 1 tot en met 3! Het zonnetje straalde aan de hemel, en de opwinding was voelbaar in de lucht.
Wat zijn de kinderen deze week weer lekker bezig geweest. Naar aanleiding van een brief van een klant (zie foto) is de winkel helemaal netjes gemaakt.
In het kader van de "gouden weken" waarbinnen we aandacht besteden aan positieve groepsvorming hebben we veel samen gepraat, afspraken gemaakt en spelletjes gedaan
Wat zijn we weer fijn gestart, alsof we elkaar niet 6 weken hebben gemist. Het nieuwe lokaal is verkend, de nieuwe dingen benoemd en getest.
Het schooljaar is bijna voorbij, maar voordat we het helemaal afsluiten, hadden we nog iets bijzonders in petto: een schoolreisje voor de gehele kleuterbouw
Genoten van de Werkschuit boekenmarkt, de onderlinge samenwerking, de kleine handelaars en de afdingers ;-)
We werken in groep 6 al enige tijd met het thema 'overleven in de natuur'. Ik ben benieuwd naar de eigen ervaringen van kinderen in de natuur...
"Ogen dicht!", en daar zitten ze dan. Ieder kind met de ogen dicht en handen verwachtingsvol uitgestrekt voor zich op tafel. Op het planbord staat: 'verrassing F', en al de hele dag vragen kinderen zich af wat dat betekent. Behalve Fiene. Zij kijkt me af en toe samenzweerderig aan. Want die F, dat is zij. In haar la brandt een envelop vol verrassingen die zij zelf heeft gemaakt voor al haar klasgenootjes.
Op dinsdag kwam landrot Brecht langs. Ze had op de verschillende zeilkampen knopen geleerd als een echte zeerot. Ze kwam een workshop geven. Best moeilijk, maar wat zitten er toch handige kleuters in deze groep.Op donderdag hebben de kinderen van groep 1/2c het de kinderen van groep 1/2a geleerd. Super tof!
Het is 8.30 uur. Het plein is koel en verlaten. Heel zachtjes sluipen de kinderen uit groep 3 naar buiten met iets te lezen waar ze zin in hebben...
Het Groep 8 Kamp was een onvergetelijke afsluiting van een prachtige basisschooltijd en de foto's spreken voor zich...
Wat een (wandel)feest was dat! De avondvierdaagse van de Werkschuit waren vier dagen vol gezelligheid, sportiviteit en saamhorigheid! Zo’n 160 kinderen van de Werkschuit, van de ongeveer 220 kinderen in totaal, liepen vier dagen lang prachtige natuurroutes in de omgeving.
De Werkschuit Avondvierdaagse is halverwege. We hebben twee prachtige routes gewandeld in Koningshof en bij ‘t Wed.
Afgelopen week waren de kinderen van groep 5, letterlijk en figuurlijk, getuige van een heuse bruiloft! Hun eigen meester Vincent was een dag eerder in het huwelijksbootje gestapt met zijn eigen Kelly. Op school vond een misschien wel minstens net zo bijzondere dag plaats, sowieso voor kinderen!
Juf Susan had een 'cakepopbakmachine' meegenomen en vertelde dat ze dit ooit heel leuk vond. Maar nu gebruikte ze het nauwelijks nog en nam het eigenlijk teveel ruimte in beslag in de keuken. Dit leverde direct allerlei gespreksonderwerpen op.
Maandagmiddag zijn we samen op onze fietsen gesprongen en naar het prachtige Elswout gegaan, klaar om ons nieuwe bovenbouw thema 'Hoe overleef ik in de natuur' te verkennen.
Op vrijdagochtend komt juf Laila te laat. Haar dagelijkse ochtend strandwandeling loopt uit. Gelukkig weet ze de school toch te bereiken, nog wild van het strand en de woeste zee. Laarzen gevuld met zand, natte sokken en wilde haren. Maar waarom duurde de strandwandeling langer dan normaal..?
Vandaag telden we af om dit prachtige kunstwerk te onthullen! De eer was aan de oudste leerling, Gijs en de 'jongste' leerling Zus.
Dinsdag en woensdag hebben we de IEP toets gemaakt. Dat moest gevierd worden...
We namen de tijd om elk kunstwerk van dichtbij te bekijken en waren onder de indruk van de intrigerende details die we ontdekten. Sommige werken nodigden ons uit om even stil te blijven staan en te genieten van kleuren en vormen.
Het was een legendarisch dansfeest voor de ouders en medewerkers van basisschool de Werkschuit!
Dansend gingen we de feestweek uit. Wat een fantastisch Lustrum hebben we met elkaar deze week gevierd.
Basisschool De Werkschuit 'dorpsschool in grote stad' kopte vandaag het Haarlems Dagblad. Vanwege ons 10-jarig bestaan kwam de krant op bezoek en maakte dit mooie artikel, met onder meer aandacht voor onze bijzondere manier van onderwijs.
Op dinsdagochtend 11 april werden alle leerlingen en ouders op feestelijke manier ontvangen op het schoolplein. Wauw, een ochtend vol glitter en enthousiasme.
Onze Werkschuit is jarig! We gaan een feestje vieren. 10 jaar Werkschuit... wat een geweldige tijd! Van een lege school met één groep kinderen, naar een bruisende school met meer dan 200 kinderen.
We nodigen alle ouders van harte uit voor de opening op ons schoolplein op dinsdag 11 april bij de start van de dag. De kinderen mogen in feestelijke kleding naar school komen en zullen het Lustrumlied zingen.
De finale "eitje tik" ; de Werkschuit traditie is weer enthousiast gevierd vanmiddag. De trotste klassenwinnaars namen het tegen elkaar op in de zandbak.
Tien jaar De Werkschuit: dat gaan we met de kinderen uitgebreid vieren. Maar ook voor de ouders en medewerkers komt er een groots feest! Zet 15 april 2023 vast in de agenda!
Groep 5 maakte op het Haarlem College zonnebloemen die werken op zonne-energie door de zonnecel die erop zit.
Groep 7 & 8 kregen samen op het Ripperdaveld les over welke perspectieven er zijn en hoe je deze in je eigen werk zichtbaar kan maken. We kwamen er achter dat dit lastiger is dan sommige kunstenaars het doen lijken...
Bloemen.... Ze zijn niet uit onze kunst te denken, maar toch zien ze er bij ieder schilderij weer anders uit.
Deze ochtend hebben we met een ronde langs verschillende kunsttechnieken kunnen maken.
Vandaag hebben we onze eerste les in de schooltuinen gehad.
Met de stadsbus naar het museum! Wat een feestje. Op een interactieve manier hebben de kinderen geleerd naar verschillende kunstwerken van ongeveer 400 jaar geleden te kijken. Wat hebben we genoten en veel geleerd!
Juf Hennie vertelde over haar lievelings schilderij. Bloesem van Vincent van Gogh. We gingen mediteren op dit schilderij. Wij waren de bloesem en de vlinder vloog van je haar naar je been en weer naar je arm. Het was doodstil in de klas. We lagen op een kleedje en hadden onze ogen dicht.
We kregen vorige week al meerdere malen de vraag 'Wat is het nieuwe thema, juf?' Middels een aantal activiteiten (rondom kleuren en vormen) hadden we al een beetje laten doorschemeren welke kant we op zouden gaan. Afgelopen maandag is het thema voor alle leerlingen in de gymzaal geopend.
Met deze vraag is ons thema dit keer begonnen. Met een auditie/ voorstelling van diverse kunstenaars, waarbij de gemaakte kunst werd beoordeeld door een jury. De opening was met de hele school in de gymzaal. Iets wat weer als vanouds voelde en zorgde voor saamhorigheid.
Maandag de opening in de gymzaal. Alle kinderen van de school keken naar een voorstelling van alle leerkrachten. 'Prachtig', zei een jongen uit de klas. Een gevoel van trots en verbondenheid hadden we allemaal. Dit is de Werkschuit op zijn best.
Vandaag kwam de verloskundige bij de kleuters in de klas, passend bij ons huidige thema 'Oei, ik groei'. Ze vertelde over de baby in de buik. De baby begint als een korreltje suiker en groeit en groeit en groeit. Dan moet de baby uit de buik, dat voelt een beetje als poepen.
Een indrukwekkend bezoek en verslag waar de kinderen stil van raken
De actualiteit kwam de klas binnen: de watersnoodramp (dit jaar 70 jaar geleden) en de vele overstromingen in het binnenland. De grote vraag: houden we het nog droog?
De vader van Sam is sterrenkundige en kwam langs! We hebben gehoord en samen uitgebeeld hoe de aarde om z'n as en de zon draait, hoe het zit met de maan en de andere planeten (en hoe lang dat wel niet duurt) en dat licht heel snel gaat!
We ontdekken dat we botjes hebben in ons lichaam. We voelen, we ontdekken en we meten. Hoe lang en hoe zwaar ben ik nu?
Er was op ons schoolplein een verdacht voorwerp gevonden. Het heeft zo een harde inslag gehad dat zelfs de kerstboom is omgevallen. Het moet wel iets zijn dat van ver komt...
In de kleuterklassen starten we ook met het nieuwe thema: Oei, ik groei! We bekijken baby foto's en gaan raden. Herkennen we een kind uit de klas op de foto? Ja hoor we zien het aan de mond, de lach of de ogen. We blijven toch wie we zijn.
Tijdens de Lichtjestocht van basisschool de Werkschuit in Haarlem lopen de kinderen 's avonds met hun gezin langs de verschillende scènes van het kerstverhaal. Bekijk onze compilatie-video!
De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema kleding. Door in labels te kijken zijn we erachter gekomen waar onze kleding vandaan komt. Al snel kwamen we erachter dat dit bijna altijd buiten Europa is. In teksten, boeken en documentaires kwamen wij erachter dat de omstandigheden waarin onze kleding wordt gemaakt niet altijd veilig, fijn en goed zijn...
Donderdag kwamen zeynep en Jules bij ons op bezoek. Zij kwamen vertellen over het Stedelijk Gymnasium. Ze vertelden honderduit en lieten leuke dingen zien, zoals een foto van Magister met een rooster, een cijferlijst etc.
Vandaag werd op het Ripperda de finale gespeeld van de WerkschuitKampioenschappen, als afsluiting van het thema Sport. Team Groep 3 nam het op tegen team Oranje, met vaders en moeders.
Vanochtend kregen we bezoek van Ellen Hoog, meervoudig Olympisch- en Wereldkampioen hockey én de tante van onze klasgenoot T.
Met een beetje hulp van de broodbakmachine en het recept 'het lekkerste wit brood van de bakker' is het ons gelukt om een echt brood te maken. Wat hadden we allemaal nodig? Dat kunnen de kinderen van groep 1/2b je vast haarfijn uitleggen.
Dat de kinderen voor dit nieuwe thema sportattributen mee mochten nemen hebben we geweten! Aan het begin van de dag komen de kinderen de klas binnen met veel verschillende materialen. Van duikbril tot speedladder en van bokshandschoenen tot yogamatje. Het eerste uur zijn we druk bezig met demonstreren, presenteren, vragen stellen en nadenken.
Een introductie op de tekst 'het begin van kleding', belicht een deel van onze Christelijke cultuur. Waarin Adam en Eva als scheppingen van God zich bedekken uit schaamte. Op mijn vraag waarom ze dat zouden doen komen er verschillende ideeën: "Wat je ook ziet, niet m'n piep" en "Ik loop hier niet op het naaktstrand", "Het is camouflage" Maar ook: "Waar moet je je nou voor schamen?"
"Dit is Blue Bot, een robot die precies doet wat jij zegt." De kinderen komen onmiddellijk om de tafel staan waar een mat ligt met vakken waarop het alfabet staat afgebeeld. We bekijken met elkaar de knoppen.
Gisteren hebben we de tentoonstelling ‘Bouwen in de toekomst’ gehad en daarmee ons architectuur thema afgerond. Het was gezellig druk met het bezoek van ouders en leerlingen uit groep 7.
Woensdag mochten wij voor twee uur lang in de huid kruipen van de gemeenteraad. We waren uitgenodigd op het stadhuis, waar wij plaats mochten nemen in de échte vergaderzaal van gemeente Haarlem. Hier kregen wij de taak om een eigen politieke partij te stichten.
Wat hadden wij een geluk vandaag! We waren 1 van de 6 klassen die bij de voorstelling van Andy Griffiths, schrijver van het kinderboekenweekgeschenk, mocht zijn. De heenreis met de bus ging fantastisch. De kinderen letten zo goed op hun eigen rijmaatje. Fijn om die verantwoordelijkheid voor elkaar terug te zien.
De groepen 3 en 4 gingen vandaag het bouwspeelplaats 'het Landje' in Amsterdam. Hier gingen ze aan de slag met hun thema, met bouwen, met samenwerken en vooral héél veel plezier hebben! Juf Sarin: "We hadden een geweldige dag vandaag bij 'het Landje'. De kinderen hebben genoten!"
Wat hadden we een fijne ochtend in de duinen. Het weer was heerlijk herfstig en de sfeer zat er goed in. Konijnen hebben we helaas niet gespot, maar aan de inzet kon dat absoluut niet liggen. Kijk maar wat voor een fantastische speurders er in groep 1/2b zitten!
Vandaag was er een sportdag georganiseerd door de vakleerkracht gym voor de groepen 1 t/m 3. De groepjes en spelletjes werden begeleid door kinderen uit groep 8. Al ver voor de afgesproken tijd kwamen de eerste groep achters om te helpen met het klaarzetten van de spelletjes op het veld.
Vandaag kwam de moeder van Yanne in de klas om te vertellen over tiny houses. Na de presentatie kregen we een opdracht. De kinderen hadden meteen super goede ideeën en gingen meteen aan de slag. De bedoeling was om een tiny house te maken voor iemand. Je moet nadenken over wat diegene erin wilt hebben en waar het huis staat.
We zijn fijn gestart met elkaar! Heel vertrouwd en vooral heel gezellig. We hebben al een staart gemaakt met ons thema, door te praten met elkaar over de gebouwde hutten. Ook hebben we er al over geschreven. Er kwamen al verschillende vragen met boven: Wanneer is iets natuur? Hoe bouw je de stevigste hut? Hoe maak je een hut waterdicht, zodat je er in kunt slapen?
Groep 8 van onze school De Werkschuit ging op schoolkamp en alle kinderen schreven daar een verslag over. Zoals Quint: "We werden we uitgezwaaid door school en ouders. We gingen twee rondjes om de school. "
De vrijdag voor de meivakantie begon de dag met een feestelijk ontbijt in het kader van de Koningspelen. Na het samen zingen van het themalied vertrokken de kinderen naar het Ripperda terrein voor de sponsorloop voor Oekraïne. Wat een inzet!
Deze week was het zo ver: we openden het nieuwe thema. Juf Nienke had op Koningsdag een tent gekocht zodat ze binnenkort een keertje kon gaan kamperen, maar wist niet hoe hij in elkaar moest. Konden de kinderen misschien helpen? Dit lieten ze zich geen twee keer zeggen. Iedereen hielp en de tent stond al snel in elkaar.
De kinderen van groep 7 hebben een prachtige herdenkingsdienst geleid. Vanaf begin tot eind hebben zij dit zelf geregisseerd en aangekleed.
We zitten druk in de wereldsteden. We hebben feitjes en overeenkomsten ontdekt. Inmiddels hebben de kinderen een plattegrond van hun eigen stad ontworpen en een naam bedacht. Op ontdekking over de vlaggen, en dan vooral de Nederlandse vlag. Waarom deze kleuren?
Ons thema draait op volle toeren, en wat zijn de kinderen enthousiast! We praten, onderzoeken, knutselen , tekenen , zingen, bouwen en spelen. En……we hebben zelfs de hond uit gelaten en bezoek gehad van een poes!
Vorige week ontvingen de kinderen een brief van Kasteelheer Simon Ter Plaatse der Haarlemmigheid. Hij was verheugd om hen te mogen benoemen tot zijn horigen. Ze moeten een kasteel voor hem bouwen, in ruil voor zijn bescherming, voedsel en onderdak.
Vandaag brachten we een bezoek aan slot Assumburg. We speurden in groepjes naar details op het kasteel en in de kasteeltuin. Ook mochten we een ronde lopen in het kasteel, dat nu een hostel is.
Oei, gisteren was het code oranje! De kinderen komen dezer dagen vol verhalen binnen. Wat leren we veel over het weer. Gisteren wilde ik starten met het onderwerp 'regen', maar toen kwam storm Corrie tussendoor gewaaid! We hebben het dus even over een andere boeg gegooid.
We willen graag vogels spotten, in onze vogelspothoek. Maar er valt tot nu toe niet echt wat te spotten.. wat nu? We hebben gelezen hoe je vogels in je tuin kunt krijgen en wat ze lekker vinden. Daarna lazen we (best pittige!) teksten over hoe zelf vogelvoer te maken.
Vanochtend hebben we alle ouders uitgenodigd via Google Meet om samen het kerstontbijt te openen in de klas. Dat zorgde voor een hoop gezelligheid in de klas.
Vanochtend hebben we sint buiten opgewacht. Hij kwam in een stoere bak naar onze school! Daarna hebben we in de kring een spel met dobbelsteen gespeeld. Toen mochten we naar de gymzaal samen met groep 4. We zongen voor Sint en zijn pieten. Ook deden we een toneelstukje.
We starten de dag met stillezen. De kinderen kiezen hiervoor een boek uit de schoolbibliotheek, passend bij hun niveau. Om boeken te promoten en kinderen gemotiveerde lezers te maken krijgen ze regelmatig vooraf een opdracht.
Op donderdagmiddag lopen we, onder begeleiding van een aantal ouders en meester Noël, naar de schooltuinen. De kinderen voelen zich er inmiddels thuis. (..) Ik voel me bevoorrecht dat ik erbij mag zijn als het gezegde: "Wat je zaait zul je oogsten", in letterlijke én figuurlijke zin van het woord bewaarheid wordt!
Sinterklaas is in het land, en dat is te merken... Wat een enthousiasme, nieuwsgierigheid en verwachting vult ons hart en hoofd.
Wat is het toch leuk om in boeken te snuffelen. We komen zoveel leuke weetjes tegen! Wist je dat…… je 20 spieren gebruikt bij het lachen?
Twee weken geleden zijn we gestart met een aantal oriënterende activiteiten. Zo hadden we een begrijpend leestekst over hoe roken is ontstaan. We maakten er een tijdbalk van. We onderzochten of onze pauze-snack wel gezond was en boetseerden mensfiguren om te ontdekken dat verhoudingen in je lijf best ingewikkeld zijn.
Deze week gingen we op ontdekking. Op ontdekking in boeken over de kapper, op ontdekking naar de materialen die horen bij een kapsalon en op ontdekking naar zelf de rol van kapper of klant aannemen.
Dinsdag kwamen de kinderen vol enthousiasme weer op school. Ze zaten vol verhalen en wilden dit met elkaar delen. Daar hebben we ruim de tijd voor genomen. Ook ik had uiteraard mijn verhaal. Ik was zo druk geweest dat ik niet meer de kapper kon...
Vanochtend was YouTube Sean Demmers in de groep om te vertellen over zijn beroep en wat het allemaal inhoudt! Dit vanwege ons thema 'worden wat je wil'.
Verschillende kinderen hebben hun fiets al geshowd in de klas. Leuk om van alle kinderen de fiets te zien en samen te bekijken wat er allemaal op en aan zit. De fietslift die nu is gemonteerd in de fietswerkplaats kon direct gebruikt worden.
Vandaag was automonteur Sjaak hier, de opa van Sofie.
Vandaag vond er weer een startactiviteit plaats voor de opening van ons thema. Ik legde uit aan de kinderen: 'Ik heb drie zakjes snoep gekocht om uit te delen op de avond van Sint Maarten maar kan niet kiezen welke het lekkerste is.'
| Ontwikkeld door DudeSquare